Deze vraag wordt mij gelukkig weinig gesteld, het merendeel van de spelers zijn enthousiaste verslaafden. Maar ik snap de vraag heel goed, want in deze tijd word je gemakkelijk afgeleid door allerlei prikkels om je heen en wat moet je dan kiezen als het spelen niet vanzelf gaat.

Om te beginnen gaat het spelen ook bij mij niet vanzelf, ook al ziet dat er soms wel zo uit. Daar gaan vele vele trainingsuren achter schuil. Uren waar ik met plezier op terugkijk, want ik was iets aan het leren iets aan het creƫeren en dat doe ik mijn leven lang al graag.
Als kind kon ik net als vele kinderen er geen genoeg van krijgen om een spelletje wat nieuw was nog een keer te spelen. En nog steeds kan ik mij graag verliezen in het leren van een nieuw stuk wat goed aansluit bij wat ik kan, maar net iets moeilijker is.

Uiteraard is wel of niet doorgaan met het leren spelen op een muziekinstrument een persoonlijke keuze. En niet bij iedereen is de trekharmonica het instrument wat het beste past,


maar neem wel mee in je overwegingen dat muziek maken veel meer is dan wat geluid produceren:

- Voor mij persoonlijk is het een manier om mijn emoties te uiten en om ze vorm te geven, maar ook om me op een makkelijke manier te ontspannen. Ik hoef het instrument maar te pakken en na een paar minuten voel ik de spanning van me afglijden.
- Wetenschappers hebben veel onderzoek gedaan naar wat er gebeurd als je muziek speelt in je hersenen en als je die informatie bekijkt (klik hier voor een filmpje) (of hier voor een artikel) dan overweeg je vermoedelijk om je muziekinstrument te gaan pakken.

Terug naar de website